dinsdag 14 augustus 2012

Baptist church

De weken dat we bij familie E. verblijven, gaan we met hen mee naar de plaatselijke baptist church. Eén van de 6 christelijke gemeentes hier in dit stadje met ruim 5.000 inwoners. De gemeente doet ons een klein beetje denken aan thuis. Er zijn zo'n 60 leden, regelmatig zijn er tegen de 20 kinderen in de dienst, de pastor is een zeer gedreven, vriendelijke man en af en toe zingen we liederen die we ook bij ons in de gemeente zingen.
Toch is het ook heel anders dan thuis. Ze houden erg vast aan hun oorspronkelijke King James vertaling  - oh, waar hebben we dat meer gehoord...?. Tijdens de preek worden er graag 'amens' geroepen - kijk, daar kunnen we niet aan wennen. De wekelijkse bijbelstudie op woensdagavond is voor het hele gezin; voor de kinderen is er een apart programma en de volwassenen hebben hun eigen bijbelstudie. Gedurende de zomer gaat deze over het bouwen van een christelijke gezin en wij hebben een aantal studies gevolgd over het huwelijk. Vóór de eredienst op zondag is er eerst een uur lang zondagsschool voor alle leeftijden. Dit laatste vinden wij echt een verrijking. Dit hebben we in verschillende gemeentes meegemaakt. In deze gemeente worden de kinderen opgesplitst per leeftijdscategorie en de mannen en vrouwen hebben elk hun eigen studie. De kinderen volgen hun eigen programma, maar de mannen en vrouwen volgen hetzelfde programma toegespitst op hun taak. Wij vallen in een studieprogramma rondom het christelijk opvoeden van je kinderen in een wereldse cultuur. Veel praktische toerusting in deze gemeente. O ja, er is ook een tweede dienst op zondagavond. Deze is voor het hele gezin.



Iets Amerikaans is het aanwezigheidsbord. Hierop wordt vermeld hoeveel mensen er de vorige diensten aanwezig waren en hoeveel er de vorige week in de collecte zat. Deze kleine gemeente ondersteunt 25! zendelingen en hiervoor word je geacht apart bij te dragen. Per jaar beloof je van te voren hoeveel je bij wilt dragen en dat bedrag meld je ook. Halverwege het jaar wordt gekeken of het beloofde geld ongeveer binnenkomt. We wisten dat Amerikaanse christenen vrijgevig waren, maar het raakt ons toch om te zien hoeveel deze kleine gemeente tot stand kan brengen.

O ja, en wat vind je van de nummerplaat van één van de gemeenteleden.

2 opmerkingen:

  1. Hoi Wilma, het blog Over God, vrouw zijn, huwelijk en gezin heeft geschreven over het magazine above rubies. Dit lijkt me heel interessant en ik zou graag een abonnement op dit blad willen. Mijn mailadres is ybormans1@home.nl. Als je mij mailt dan zal ik je mijn adresgegevens sturen. Groetjes van Yvonne

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag Wilma,
    Zo kom ik ineens via een andere site bij je; ik 'ken' je via de Jozua-lijst. Ik wilde precies hetzelfde vragen als hierboven. Mijn mailadres is alyd129@kpnmail.nl. Groetjes Lydia

    BeantwoordenVerwijderen